The community support Bombshell bathing suit

Dit badpak heeft even geduurd. De stof kocht ik vorig jaar juli, en in september knipte ik de patroondelen uit. Vervolgens lag het de hele winter te wachten tot ik er eindelijk aan begon. In mei las ik over Karen’s Sporty Summer Sewathon en dat gaf mij precies de motivatie die ik nodig had om er eindelijk aan te beginnen. Het ging best voorspoedig.

Totdat…

 

This suit has been in the making for quite a long time. I bought the fabric in july last year, and cut the pattern out in september. Then it laid there for the entire winter, waiting to be made up. In may I read about Karen’s Sporty Summer Sewathon and that was the perfect kick in the but to get me started. Things went swimmingly ( 🙂 ).

Untill….

 

 

Oeps. Balen, dacht ik, maar ik had nog wat restjes en dan knip ik gewoon een nieuwe. Ja niet dus. Die restjes had ik heel enthousiast weggegooid tijdens het herinrichten van mijn naaikamer

 

Oops. Bummer, I thought, but I figured I had some remnants of this fabric so I’ll just cut a new piece. Wrong! I tossed them while reorganising my sewing room

 

Je raadt het al, toen bleef het badpak weer een poosje liggen. Totdat ik Lieke’s Swimwear week inspiration post las. Nog dezelfde avond bestelde ik een extra stuk badpakstof. En nog een andere erbij, vanwege het minimale bestelbedrag (perfect excuus). Zodra de postbode het bezorgd had ging ik weer aan de slag. En na 11 maanden was mijn badpak dan eindelijk klaar!

 

You can probably guess what happened next, the swimsuit got put into the drawer again. Untill I read Lieke’s Swimwear week inspiration post. I immediately ordered some more of the swimsuit fabric. And some other fabric too, due to the minimal order size (perfect excuse). As soon as the mail man delivered the fabric the swimsuit came out of the drawer. And after 11 months the swimsuit was finally done!

 

Bombshell01

 

Het patroon is de Bombshell van Closet Case Files. Ik maakte een maat 10 aan de bovenkant en een 12 bij de heupen. Beter was geweest om helemaal een maat 10 te maken want het lubbert een beetje bij mijn billen. Zelfs nadat ik het wat innam via de middenachternaad. Ach, volgende keer beter!

 

This is the Bombshell pattern from Closet Case Files. I made a size 10 on top and graded out to a 12 at the hips. It probably would have been better to make a straight 10 because it’s a bit saggy at the bottom. Even after taking it in a bit though the center back seam. Ah well, next time!

 

Bombshell02

saggy bottom 🙂

 

Dit is een heel comfortabel badpak. Het zit strak genoeg zodat ik me geen zorgen maak over afzakken, maar door de gerimpelde stukken tekent het niet. De badpak cups die ik erin verwerkte zorgen voor wat stevigheid bij de buste en voor wat camouflage voor de gevolgen van koud water 😉 Ook als ‘ie nat is blijft alles netjes zitten, dat heb ik getest… onder de douche!

 

This turned out to be quite a comfortable bathing suit. It’s tight enough not to worry about it dropping, but because of the gathers it also doesn’t cling. It’s pretty flattering I think. The swimsuit cups I put in provide some support at the bust and camouflage cold water effects 😉 It also stays perfectly put when wet, which I tested… in the shower!

 

Bombshell03

 

Het maken van dit badpak was een stuk gemakkelijker dan ik van tevoren dacht (story of my life, haha!). De sewalong van Closet Case Files droeg daar voor een groot deel aan bij. Het rimpelen van de badpakstof vond ik wel vrij irritant om te doen, vooral omdat mijn voeringstof erg dun en flutterig was. Het was lastig om de voering en de gewone stof netjes aan elkaar te spelden en het naaien was helemaal vervelend, omdat de voering niet recht wilde blijven liggen en er daardoor steeds stukken per ongeluk werden meegenaaid in de naad. Mijn tornmesje heeft een flinke bijdrage geleverd aan dit badpak!

 

Making this was way easier that anticipated (story of my life, haha!). The sewalong was a tremendous help. The only thing that was pretty annoying was gathering the fabric. The lining fabric was flimsy and it was hard to pin it neatly to the gathered main fabric. Sewing it up was even more annoying because the lining wouldn’t stay put and parts of it got cought up in the seam. My seam ripper got a good workout with this one!

 

Bombshell04

 

Speciaal voor dit project kocht ik een boventransportvoetje voor mijn naaimachine. Die had ik al bij de vorige en dat is ideaal voor dunne rekbare stoffen. Omdat mijn lockmachine niet zo’n fan is van elastiek naaien en het ook niet zo goed doet op ‘kruispunten’ van naden, maakte ik dit badpak voor het grootste deel gewoon op de naaimachine, en dat ging prima. Als je dat ook wilt doen zou ik zeker weten een boventransportvoetje aanschaffen, ik denk dat het zonder dat ding niet gelukt was dit badpak te maken.

 

I bought a walking foot for my machine. I had one with my old machine too and it’s great for flimsy stretchy fabrics. My overlocker isn’t a fan of elastics and is also not that good at sewing seam intersections, so I mainly made this on my sewing machine and it was just fine. If you want to do the same, I stronly recommend getting a walkong foot too though. I don’t think this bathing suit would have turned out like this if I hadn’t used it.

 

Ik ben heel, heel bij met mijn badpak. Het zit heerlijk, voelt helemaal niet bloot, en ik vind ‘m gewoon heel mooi geworden 🙂

I am really, really happy with my bathing suit. It’s comfortable, doesn’t feel revealing at all and I just like how it looks very much 🙂

 

Al moest ik wel even lachen toen ik dit zag tijdens het naaien!

Even though I had a small WTF-moment when I saw this!