I heard it through the grapevine

In september ga ik samen met Antje beginnen aan een serieuze naaiopleiding. En omdat een goede voorbereiding het halve werk is hebben we de boeken al in huis 🙂 Het gaat om het Danckaerts patroontekenboek. Om het uit te proberen tekende ik al het basispatroon maar daar moet ik nog wat aan futselen voor het helemaal goed zit. Om nog wat meer uit te proberen besloot ik de sjaalkraag te tekenen. Ik wilde al een poosje een jurk met een sjaalkraag maken en dit leek me het ideale moment.

In september, Antje and I are going to do some serious sewing education. And because a good start is half the work, we’ve already ordered the books 🙂 The method is called Danckaerts. To test the waters I drafted their basic bodice pattern, but it needs a bit more work. To try a bit more I decided to draft a shawl collar. I’ve been wanting to make a dress with a shawl collar for a while so this seemed like a good time.

 

 

Als uitgangspunt nam ik mijn favoriete bovenlijfje-patroon met aangeknipte kapmouwtjes. Net als bij de vorige jurk is de stof eigenlijk veels te druk om de details goed te laten zien. Ik bespeur een patroon hier… De stof, een katoentje, komt uit de uitverkoop-afdeling van de Jan Sikkes hier in Leeuwarden, voor 2,50 per meter kon ik ‘m niet laten liggen.

As starting point I took my favourite 4-dart bodice with cut on cap-sleeves. Just like my last dress, the print is too loud to really show the collar. I’m noticing a pattern here… The fabric, a pretty nice cotton, is from the clearance section of my local fabric shop. At 2,50 eur a metre, I couldn’t pass it by. 

 

 

De rok is een kwart cirkel met twee plooien in het voorpand. Ik heb heel veel jurken met halve cirkelrokken en alhoewel ik de vorm daarvan erg mooi vind, waaien ze nogal eens omhoog als het waait. En het waait hier nogal vaak. Vandaar dat ik eens met een kwart wilde experimenteren, om te kijken hoe dat bevalt.

The skirt is a quarter circle one, with two pleats in the front part. I have a lot of dresses with half circle skirts and while I like the shape of them, they are not very practical when it’s windy. And the Netherlands is a notoriosly windy country. So I wanted to experiment with a quarter circle, to see how that goes.

 

 

Tot nu toe vind ik het experiment met zowel de kraag als de rok wel geslaagd. Ik heb nog eventjes getwijfeld of ik de kraag met een smal zwart biaisbandje zou afwerken, zodat de kraag wat meer af zou steken ten opzichte van de rest, maar uiteindelijk besloot ik dat niet te doen. Het lijkt me echter wel de ideale kraag voor een paspelbandje!

So far I think both the experiments with the skirt and the collar are a succes. I did contemplate finishing the collar with some thin black bias binding to make it stand out a bit more, but in the end decided not to. However, I do think a collar like this is perfect for piping!

 

 

De armsgaten zijn wel afgewerkt met zwarte biais, aan de binnenkant. De rits zit in de zijnaad en is aan de ene kant met de machine genaaid, en aan de andere kant met de hand vastgezet. Je ziet hem in de foto hierboven net een beetje piepen. Omdat ik geen geschikte knoopjes kon vinden heb ik parelmoeren drukknoopjes gebruikt. Die had ik nog in huis.

The armholes are faced with black bias. There’s a zip in the side seam and it’s half machine stitched, and half hand stitched. You can just see it peeking out in the picture above. Because I didn’t have any buttons that looked good, I decided to use pearl snaps from my stash.

 

 

Meer heb ik eigenlijk niet te zeggen over deze jurk 🙂 ik hoop dat het snel en veel mooi weer wordt zodat ik hem vaak kan dragen, en kijk nu al uit naar september als de opleiding gaat beginnen!

There’s not much more to say about this dress really 🙂 I hope there will be nice, warm weather soon so I can wear this, and I’m already looking forward to september and the start of the courses!