I am Apollon jacket hack

Een tijdje terug kon ik niet zo goed slapen. Vaak komt dat omdat het dan een beetje druk is in mijn hoofd. Om mezelf af te leiden ga ik dan meestal even internetten op mijn telefoon. Op één of andere manier dacht ik dit keer dat het wel een goed idee zou zijn om online wat stoffen te bekijken. Newsflash: dat is het niet, haha. Het was echter wel het moment dat de inspiratie toesloeg. Ik zag deze stof en dacht meteen aan een soort bomberjasje-versie van de Apollon sweater. Anderhalve dag later stond de postbode op de stoep met de stof en boordstof.

A short while ago I couldn’t sleep. Usually this happens because of too many thoughts in my head, and I try to distract myself by browsing on my phone a bit. Somehow this time I thought it would be a good idea to look at some fabrics online. Newsflash: it is not, haha. It was however also the moment inspiration struck and I suddenly envisioned this fabric as a bomber jacket version of the Apollon sweater

 

 

 

Om dit jasje te krijgen deed ik de volgende patroonaanpassingen:

  • een middenvoornaad toevoegen voor de rits, met 1 cm naadtoeslag en de naad verstevigd met naadband ivm het gewicht van de rits
  • de halslijn een beetje verlagen ivm de lengte van de rits
  • de halsbies naar beide mv kanten taps toe laten lopen zodat deze in het voorpand ‘verdwijnt’
  • de tailleband in drie stukken gemaakt. De stukjes aan beide kanten van de rits zijn 7,5 cm breed.

Wat ik vergat maar een volgende keer wel ga doen:

  • dat mijn aangepaste patroon een naad middenachter heeft. Ik heb deze gewoon op de stofvouw geknipt en daardoor is het achterpand een cm te breed. Lekker slim 🙂

 

 

 

To get the pattern for this jacket I adjusted the pattern like this:

  • added a center front seam and gave it 1 cm seam allowance. I also interfaced this seam because of the weight of the zipper
  • loweder the neckline a bit to accommodate the length of the zipper
  • changed the shape of the neck band so it ‘disappears’ into the front bodice
  • chopped the waistband into 3 pieces. Those on both sides of the zipper are 7.5 cm wide.   

Things I forgot but plan to do next time:

  • remember that my adjusted sweater pattern has a center back seam. I cut it on the fold as it is, which added a cm of width to the back, which it doesn’t need. Very clever, ahem 🙂

 

 

Oh, en zakken toevoegen. Misschien een paspelzak of een kangaroezak. Want zeg nou zelf, op deze plek mist iets 😉

Oh, and add pockets. Single welt or kangaroo ones. Because as you can see, there is definately something missing here 😉

 

 

Ik denk dat dit een perfect vest is als extra ‘laagje’ voor als het net wel/niet warm genoeg is om zonder jas naar buiten te gaan. Daarvoor heb ik al een spijkerjasje maar bij een spijkerbroek vind ik dat dan weer niet zo mooi. Ik ben kennelijk niet hip genoeg voor double denim, haha.

I think this jacket is perfect as an extra layer for those days when it’s just/just not warm enough to go outside without a jacket. I have a jeans jacket for those days but I don’t like how it looks with jeans. Apparently I’m not hip enough for double denim, haha.

 

 

 

Lol met mezelf tijdens het foto’s maken 🙂

I had way too much fun while taking these pictures 🙂

 

 

 

De afwerking aan de binnenkant is niet super netjes. De bovenkant van de rits heb ik gewoon naar binnen gevouwen en de tailleband-stukjes zijn een  beetje uitgerekt. Niet echt dingen waar ik me druk over kan maken.

The finishing on the inside could be better. I just folded back the zipper tape at the top and the waistband pieces got stretched out slightly. I’m not at all bothered by this though.

 

Dat was hem dan, mijn jasje. Driewerf hoera voor knutselen met patronen!

Well there it is, my jacket. Hip hip hooray for pattern hacking!

Advertenties